Pissenlit
Confined clay,
It’s a soft and bright spring in Desvernay. The family is reunited, we teach at home, the vegetable garden takes shape and the weeds too ... However, this little paradise contrasts with the darkness of the news. It is difficult to imagine what is happening elsewhere, the planes have fallen silent, giving way to the birds, everything is calm. The radio transmits messages of warnings, prevention, a virus is spreading all over the world, our deaths are counted...
What to do with clay? The tension is so high outside, I feel at the right place when I clear and plant potatoes like my grandparents did 60 years ago. Then the clay guides me to the kiln. This is where the work will begin. I take refuge in this matrix, a place of all possibilities.
First with my hands, then with my feet, I press clay against the walls of the wood-firing kiln. It’s a little cramped place, but with plenty of promise. This is the place of shifting for ceramics. I look at this work dreaming of another fairer and more human world.
Pss 021-12, grès, porcelaine, émail, 1300°C, 2021
Pss 021-02, grès, émail, sable, cuisson au bois 1300°C, 2021
C’est un printemps doux et lumineux à Desvernay. La famille est réunie, on fait l’école à la maison, le potager prend forme et les herbes folles aussi... Seulement ce petit paradis contraste avec la noirceur des nouvelles. On a du mal à imaginer ce qui se passe ailleurs, les avions se sont tus laissant la place aux oiseaux, tout est calme. La radio transmet des messages d’alertes, de préventions, gestes « barrières ! » un virus se répand partout dans le monde, on compte nos morts...
Que faire avec la terre ? La tension est si forte à l’extérieur , je me sens à ma place lorsque je défriche et que je plante des pommes de terre comme mes grands parents il y a 60 ans. Puis la terre me guide vers le four. C’est là que le travail va commencer. Je me réfugie dans cette matrice, lieu de tous les possibles.
D’abord avec les mains, puis avec les pieds, j’estampe les parois du four à bois. C’est un endroit un peu exigu mais tout en promesse. C’est un lieu de déplacement pour la céramique. Je regarde ce travail rêvant un autre monde plus juste et plus humain.